Width (xl) (lg) (md) (sm) (xs)

L’illusione di Dedalo

curated by Massimo Bignardi

As Merleau-Ponty wrote you can’t “do an exhaustive inventory of the visible”
and this is the assumption that pushes the painting, whether figurative or abstract, to celebrate the mystery of the “visibility.”
For Mary Cinque, the city is the painting ideal accomplice in its fate to celebrate the enigma of visibility. This is very clear in this cycle of paintings dedicated to urban views, a recurring theme in her work, which she address to on canvas, paper or wooden table depicting the dimension of space as well as the dimension of the place.
Essentially the artist tears away from Daedalus, mythological guardian of the arts of architecture and sculpture, the illusory certainty of space assigning it to the timelessness of the image. She does it by reducing the volumes to flat color in which architecture, the whole city, loses its Newtonian definition to rise to an amalgam of time, memory and, thus, future. Painting becomes in this sense another actual place, full of narrative value that is typical of those who try to tell the being in her own time.

Per informazioni

——————-

Non si può, scriveva Merleau-Ponty, «fare un inventario limitativo del visibile»
ed è questo l’assunto che spinge la pittura, sia essa figurativa o astratta, a celebrare l’enigma della «visibilità».
Per Mary Cinque, la pittura trova nella città un ideale complice al suo destino di celebrare l’enigma della visibilità. È quanto registra questo ciclo di dipinti dedicati a scorci urbani, tema ricorrente nel suo lavoro, nei quali ella ripropone sulla piana dimensione della tela, del foglio, della tavola, sia la dimensione dello spazio, sia quella più complessa del luogo.
In sostanza l’artista strappa a Dedalo, mitologico custode delle arti dell’architettura e della scultura, l’illusoria certezza dello spazio per affidarla alla atemporalità dell’immagine. Lo fa riducendo i volumi a piane geometrie di colori piatti nelle quale l’architettura, la città intera perde la sua definizione newtoniana per assurgere ad amalgama di tempo quindi di memoria e di futuro. La pittura diviene in tal senso un luogo altro del reale, carico di una valenza narrativa che è di chi prova a raccontare l’essere nel proprio tempo.

Per informazioni

-----------------

Published on 05-Sep-2016

Browse News by category:

L’illusione di Dedalo

05-Sep-2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.