Width (xl) (lg) (md) (sm) (xs)

Victoria! (and Albert)

02-Feb-2017

We resisted the lure of free museums for very long, we did well, no? Duty first (oyster card, house, bank account, work) then the pleasure, although here, the museum could also become a duty, but it is too early to tell.

We wake up with BBC news Breakfast. Today great attention to the simplification of the rail ticketing system, while yesterday was a succession of updates on the prohibition of entry in the US for those coming from Iran, Iraq, Libya, Somalia, Sudan, Syria and Yemen. It’s moving how much fuss is causing this decision, probably because of Donald Trump imminent visit to London.

Porridge for breakfast and a 34 minute power walk towards Manor House Station, still too little for my training schedule, but enough for now, and enough to stop feeling the cold. Thin drizzle and white-gray sky, different but similar roofs on the houses(“Semi-detached!” exclaims my mum on the phone when I talked to her, remembering when she came to live here to improve her English).

blak-breakfast

The designated museum for today’s visit is the Victoria & Albert, dedicated to the so-called applied arts, one of our passion. We decide to start from the top floor, but at each staircase I stop to observe, enchanted, the architecture of the building and the way the works on display dialogue with the space! I’m hypnotized, I could stand here for hours, just watching… and it is possible that I will, but not today, the program today is to see the ceramics, not my favorite applied art, as many of you know, but can’t do any harm.

One of the first rooms (huge!) we enter is dedicated to a historical overview on the art of ceramics, from its origins to the present, where there is also the Museum service of the picture I took, designed in 1942-3 by Eva Zeizel, commissioned by MoMA New York and in production since 1946. The first white porcelain undecorated service in USA.

Then I got lost in the study area, especially dedicated to local traditions, techniques and materials that give life to ceramics, with an abundance of showcases that illustrate all stages of production, complete with a well-exposed and explained raw materials. Behind, a huge glass wall that divides the study room where, periodically, artists are hosted and given the opportunity to work on their own research inspired by the museum’s collections, to which the public can access during the designated “open studio” days. Yesterday the artist was there, in her comfortable and equipped aquarium and I have tried to observe her from a distance, beyond the glass, trying not to be noticed and not to disturb. I smiled. For a moment I thought I could give it another chance to ceramics, but it’s been a while, then I recalled my brushes and paper and canvases.

Abbiamo resistito anche troppo al richiamo dei musei gratis, siamo stati bravi, no? Prima il dovere (oyster card, casa, bank account, lavoro) poi il piacere, anche se qui, il museo potrebbe anche diventare un dovere, ma è troppo presto per dirlo.

Sveglia con BBC news breakfast. Oggi grande attenzione alla semplificazione del sistema di acquisto dei biglietti ferroviari, mentre ieri era tutto un susseguirsi di aggiornamenti sul divieto di ingresso negli USA a chi proviene da Iran, Iraq, Libya, Somalia, Sudan, Syria e Yemen. E’ commovente la reazione che sta suscitando tale decisione, probabilmente anche perchè la visita ufficiale di Donal Trump a Londra si avvicina.

Colazione col porridge e si esce, 34 minuti di camminata veloce verso la stazione di Manor House, pochi per il mio programma di allenamento, ma abbastanza per adesso e sufficienti per non sentire più il freddo. Pioggerellina sottile e cielo bianco-grigio, tetti di case diverse ma uguali (“Semi-detached!” esclama mia mamma al telefono quando gliene parlo, ricordandosi di quando è venuta a vivere qui per migliorare il suo inglese).

Il museo designato per la visita di oggi è il Victoria & Albert, quello dedicato alle cosiddette arti applicate, che fanno impazzire sia Paco che me. Decidiamo di cominciare dall’ultimo piano, ma a ogni scala mi fermo a osservare, incantata, l’architettura dell’edificio e il modo in cui le opere allestite dialogano con lo spazio! Sono ipnotizzata, potrei stare qui delle ore, solo a guardare…e non è escluso che lo farò, ma non oggi, oggi il programma è vedere le ceramics, non la mia arte applicata preferita, come molti sapranno, ma male non può fare.

Una delle prime sale (enorme!) che incontriamo è dedicata a un excursus storico sull’arte della ceramica, dalle sue origini a oggi, dove è presente anche il Museum service della foto, progettato nel 1942-3 da Eva Zeizel su commissione del MoMA di New York e in produzione dal 1946. Il primo servizio di porcellana bianca non decorata degli Stati Uniti.

Poi mi sono persa nella study area, dedicata in particolare alle tradizioni locali, alle tecniche e ai materiali  che danno vita alla ceramica, con un’abbondanza di vetrine che illustrano tutte le fasi della produzione, con tanto di materie prime ben esposte e spiegate. Alle spalle, un’enorme parete vetrata che divide la sala dallo studio dove, periodicamente, vengono ospitati artisti cui è data l’opportunità di lavorare a una propria ricerca ispirata alle collezioni del museo, a cui il pubblico può accedere durante le designate giornate “open studio”. Ieri l’artista era lì, nel suo confortevole e attrezzato acquario e io ho cercato di osservarla da una certa distanza, al di là dal vetro, cercando di non farmi notare per non disturbarla. Mi ha sorriso. Per un momento ho pensato che avrei potuto dare un’altra chance alla ceramica, ma è stato un attimo, poi mi sono tornati in mente i miei pennelli e la carta e le tele.

-----------------

Published on 02-Feb-2017
Tags: , , , , , , , , , , ,

Victoria! (and Albert)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.